Payrollplaats header afbeelding
Veel gestelde vragen

Hoe werkt payroll als mijn medewerker ziek is?

Uw medewerker wordt ziek en meldt dat bij u. De medewerker is werknemer bij een payroll bedrijf? Wat nu? We leggen het u uit.

Zieke medewerkers die u via een payroll bedrijf verloond worden hebben diverse rechten en plichten. Het is voor u als opdrachtgever goed om te weten wat de rechten en plichten zijn van uw payroll medewerkers. Veel van de rechten en plichten staan in de Wet verbetering Poortwachter en zijn vastgelegd in onze ABU cao. Onze insteek bij een medewerker die ziek is: kijk naar de mogelijkheden! Wat kun je nog wel doen is de centrale vraag in onze re-integratie.

Rechten

De medewerker heeft diverse rechten als hij ziek is. Het belangrijkste recht is dat de medewerker via ons zijn loon doorbetaald krijgt. Vanaf de 2e dag van ziekte krijgt hij 91% van zijn laatst verdiende loon doorbetaald totdat hij weer beter is of totdat zijn contract afloopt. Is de medewerker in dat laatste geval nog steeds ziek? Dan krijgt de medewerker 70% van zijn laatst verdiende loon doorbetaald totdat hij weer beter is. Het aantal uren dat aan loon wordt doorbetaald is het gemiddelde van de laatste 13 weken dat de medewerker heeft gewerkt.

Als goed werkgever is veelvuldig contact bij ziekte heel normaal. Samen kijken naar de mogelijkheden en de voortgang monitoren is het doel van het contact. Bij langdurige ziekte volgt een plan van aanpak en een bezoek aan de bedrijfsarts. Zo wordt de re-integratie professioneel begeleid.

Wanneer een medewerker gezondheidsklachten heeft kan er preventief een bedrijfsarts ingeschakeld worden in overleg met het payroll bedrijf. Wij maken gebruik van een landelijk netwerk van bedrijfsartsen. De bedrijfsarts onderzoekt de gezondheidsklachten en kijkt of de klachten gerelateerd aan de werkzaamheden van de medewerker zijn en geeft waar nodig  advies. Zo kan langdurige uitval voorkomen worden. De kosten van een consult bij de bedrijfsarts zijn voor rekening van Payrollplaats.

Plichten

De medewerker heeft de plicht om bereikbaar te zijn voor contact en bezoek. De medewerker kan worden aangemeld voor een bezoek bij de bedrijfsarts en is dan verplicht om dat bezoek te brengen. Een bezoek aan de bedrijfsarts is vaak in het kader van het plan van aanpak dat opgesteld wordt bij langdurige ziek zijn. Hierin worden ook de verplichtingen opgenomen en de inspanningen tot re-integratie naar gelang de mogelijkheden van de medewerker om te werken. De medewerker moet medewerking verlenen aan de onderzoeken door de bedrijfsarts en het rapport dat de bedrijfsarts opmaakt bepaald de inzetbaarheid van de medewerker. Wanneer de medewerker zich niet houdt aan het plan van aanpak mag de werkgever een (loon)sanctie opleggen.

De kosten van ziekte

Naast contact vanuit Payrollplaats is het goed voor een zieke medewerker te merken dat ook het bedrijf waar hij of zij werkt interesse heeft in hem of haar. Wij vragen aan de opdrachtgever ook of hij regelmatig contact wil onderhouden bij langdurige ziekte. Dit bevorderd het proces van beter worden, want de medewerker voelt zich daardoor meer betrokken bij uw bedrijf. Tijdens dat contact bespreekt u de mogelijkheden tot re-integratie.

De kosten bij ziekte zijn voor rekening van de payroll onderneming. Payrollplaats is eigen risico drager en helpt de zieke medewerker met re-integreren. De kosten hiervoor en ook de kosten voor de bedrijfsarts rekenen wij niet door aan onze klanten.

Wilt u meer weten over het onderwerp zieke medewerkers of hoe payroll het werkgeverschap makkelijker kan maken? Laat een bericht achter op onze contactpagina en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug.

Wilt u überhaupt meer weten over hoe werken bij Payrollplaats gaat? Lees dan het boekje “werken bij” dat u kunt downloaden op onze formulieren pagina!

Heb je een supportvraag ?

Bel 085 - 130 5 230

WhatsApp 06 - 38 03 49 63

of ga naar het contactformulier

Contact via WhatsApp