Payrollplaats header afbeelding
Veel gestelde vragen

Gaat contractverlenging van een medewerker automatisch?

U heeft de verloning van uw medewerkers ondergebracht bij een payroll bedrijf. Het payroll bedrijf heeft een arbeidsovereenkomst met de medewerker afgesloten voor een bepaalde tijd.

Wanneer u zelf een medewerker op de loonlijst heeft bent u zelf verantwoordelijk voor alle werkgeversadministratie. Is uw medewerker een werknemer bij een payroll bedrijf dan zijn zij verantwoordelijk voor alle administratie.

Contractsoort

Een nieuwe medewerker die voor het eerst gaat werken bij een payroll- of uitzendbedrijf start in fase A van de cao. Dit is een 0-urencontract. In de payroll- en uitzendbranche is het gebruikelijk om de medewerker een week contract aan te bieden. Payrollplaats biedt al haar medewerkers een kwartaal contract aan. In beide gevallen betaald u, doorgaans, alleen de gewerkte uren. Waar zit het verschil? Het verschil bij deze contracten treed op bij ziekte van de medewerker. Bij ons krijgt een medewerker bij langer durende periode van ziekte vaker langer het hogere loon (91%) betaald. Door dit te doen willen wij richting onze (en uw) medewerkers goed werkgeverschap waar maken in plaats van alleen beloven. De langere contract duur bij ons zorgt ook voor minder verlengingen en dus meer overzicht voor de medewerker.

Contractverlenging

In onze contracten fase A en fase B contracten hebben wij een einddatum opgenomen. In fase A wordt de arbeidsovereenkomst stilzwijgend verlengd totdat de medewerker de AOW gerechtigde leeftijd bereikt, in aanmerking komt voor een fase B contract of totdat het werk bij de inlener (u) stopt. In fase B is er altijd sprake van een harde einddatum. Uiteraard kan aansluitend het contract verlengd worden, maar van stilzwijgende contractverlenging is geen sprake.

Komt uw medewerker in aanmerking voor een fase B arbeidsovereenkomst of is de einddatum van zijn fase B arbeidsovereenkomst in zicht? Dan nemen wij uiterlijk 6 weken voorafgaand aan die datum contact met u op om een eventuele verlenging te bespreken en de voorwaarden waaronder de contractverlenging plaats vindt af te stemmen. Zo komt u nooit voor verassingen te staan.

Aanzeg- en opzegtermijn

In iedere arbeidsovereenkomst van minimaal zes maanden en voor een bepaalde tijd is er sprake van een aanzegtermijn. Een aanzegtermijn is de termijn van minimaal één maand voorafgaand aan de einddatum waarvoor de werkgever de werknemer moet hebben aangegeven of hij kan blijven werken als het contract is afgelopen. Wanneer de werkgever de werknemer niet uiterlijk een maand voorafgaand aan de einddatum van het contract aangeeft of het contract verlengd wordt, kan de werknemer een geldsom vorderen voor het nalaten van de aanzegging. Het is niet zo dat het contract automatisch verlengd wordt! In onze fase B contracten staat standaard dat een contract automatisch stopt en dat daarvoor geen aanzegging noodzakelijk is.

Een opzegtermijn komt voor in tijdelijk contracten vanaf zes maanden. Een opzegtermijn is de termijn die nog gewerkt moet worden voordat een arbeidsovereenkomst ontbonden kan worden. Deze termijn is afhankelijk van de duur van de arbeidsovereenkomst.

Wilt u weten hoe lang de opzegtermijn is voor de medewerkers die voor u via ons werken? Of heeft u meer vragen over contractverlenging? Neem dan contact met ons op. Wij informeren u graag.

Heb je een supportvraag ?

Bel 050 - 210 10 08

WhatsApp 06 - 38 03 49 63

of ga naar het contactformulier

Contact via WhatsApp