Payrollplaats

Kan Payrollplaats de loonadministratie van mijn eigen personeel verzorgen?

Payrolling kantoor

De administratie van de lonen is een tijdrovende en ingewikkelde bezigheid. De meeste MKB-bedrijven besteden dit dan ook uit aan een gespecialiseerd kantoor of de accountant doet deze administratie voor de ondernemer.

Is payroll of payrolling hetzelfde als loonadministratie of salarisadministratie? En kan Payrollplaats dat voor mij verzorgen? We leggen het uit.

Verschil tussen loonadministratie en payrolling

Loonadministratie en salarisadministratie zijn hetzelfde: de administratie die bij de loonboekhouding uitgevoerd wordt. Zoals gezegd wordt dit doorgaans uitbesteed door de MKB-er aan de boekhouder, het gespecialiseerde kantoor of de accountant. De grotere bedrijven hebben meestal hun eigen afdeling voor deze taak.

Wanneer de ondernemer zijn administratie van de lonen heeft uitbesteed betekent het niet dat hij geen werkgever is van zijn personeel. Dat is hij namelijk wel met de daarbij behorende risico’s en aansprakelijkheid. Dit is het grote verschil met werknemers die werken via payrolling.

De werknemers die werken bij de ondernemer via een payroll bedrijf zijn bij het payroll bedrijf in dienst en worden uitgeleend aan de ondernemer. In de praktijk betekent dit dat de daadwerkelijke uitvoering van de administratie, waaronder de aangifte bij de Belastingdienst, de afdracht aan het pensioenfonds en het uitbetalen van de lonen, bij payrolling voor u gedaan wordt. Het payroll bedrijf is aansprakelijk en draagt de risico’s.

Kan Payrollplaats de loonadministratie verzorgen?

Jazeker kunnen wij voor u deze administratie doen. De werknemers komen dan bij ons in dienst. Zo ontzorgen wij u niet alleen op uw administratie, maar ook op het werkgeverschap.

Is uw vraag niet beantwoord?
Metske Kloppenburg
Contactformulier